Det är så lätt att det inte finns en anledning till att inte balansera!
Med EASYBALANCE balanserar du dina däck snabbt och smidigt i samband med däckmontering på fälg.
Det är varken tidskrävande eller krångligt, eftersom du bara applicerar pulvret direkt i däcket enligt doseringstabell. Det behövs heller inga balanseringsmaskiner, utan balansering kan utföras likaväl vid vägkanten som på din verkstad!
Bättre precision!
EASYBALANCE justerar balansen kontinuerligt under hela däckets livslängd och det krävs inga kontroller utan varje gång hjulet börjar rulla, så återbalanseras däcket.
Miljövänlig!
EASYBALANCE är en helt naturlig produkt. Den innehåller inga ämnen som är klassificerade som farliga för hälsa eller miljö. När däcket når slutet på sin livslängd kan materialet skopas ut och användas i ett nytt däck.
Beprövad prestanda!
Europas Nr.1 balansering! Utvecklad och testad i det skandinaviska klimatet, och har funnits på marknaden sedan 1994.
EASYBALANCE används i Volvo Mean Green, världens snabbaste hybrid lastbil med en topphastighet över 250 km/h - innehavaren av Hybrid Truck Standing Kilometre World Speed Record!
- INGA speciella filtrerade ventilnålar krävs. EASYBALANCE orsakar inte läckage vid ventilen eller däcksfoten och sliter inte på innerliner. Däck och höljen kan också repareras och regummeras.
- EASYBALANCE absorberar aktivt fukt och hjälper till att förhindra fälgar korroderar.
EASYBALANCE är ett absorberande balanseringspulver som läggs direkt inuti lastbils- och bussdäck. Produkten har funnits på marknaden sedan 1994 och har sedan dess visat sin förmåga att balansera lastbils- och bussdäck i Sverige och i hela Europa.
Tester har visat att EASYBALANCE:
- är en miljövänlig, naturlig produkt,
- orsakar inga skador eller slitage på innerliner,
- absorberar fukt utan att bilda klumpar,
- minskar däckslitaget med upp till 33%,
- gör att däcken slits jämnare.
Hur fungerar EASYBALANCE?
EASYBALANCE placeras direkt i däcket vid montering.
När fordonet är stillastående, ligger Easybalance balanseringspulver på botten av däcket. När fordonet uppnår 25 till 30 km/h, börjar pulvret att fördelas av centrifugalkraften på däckets insida på de obalanser som däcket har (vid lägre hastigheter orsakar inte däckets obalans några vibrationer som skadar däcket nämnvärt). Om balanspunkten förändras i däcket vid slitage o.s.v. så ändras också fördelningen av Easybalance.
Den grundläggande principen är ganska enkel – precis som huruvida vattnet rör sig i en skål t.ex. Om du flyttar skålen snabbt åt sidan så stannar vattnet kvar där det är vilket resulterar i att det kastas mot motsatta sidan (den så kallade tröghetsprincipen).